top of page

אל הלבן הגדול


טיולי חורף בגרינלנד מאפשר הצטרפות למסעות וטיולי מזחלות כלבים יחד עם האינואיטים של גרינלנד. מזחלת הכלבים הגרינלנדית שונה מאד מזאת התיירותית של לפלנד או אלסקה. מדובר במזחלת גדולה וכבדה הרתומה לכ 15 כלבים מלמוט גדולים וחזקים הנשמעים רק לצייד הגרינלנדי שגידל אותם ויודע איך להפעיל אותם ואת המזחלת. זאת החוויה הארקטית המושלמת - לחצות פיורד קפוא על גבי מזחלת, לראות איך האינואיטים מנווטים ושולטים במזחלת ובכלבים, לישון בבקתה זעירה ובלילה לחזות בזוהר הצפוני.

אי אפשר לטייל בכל גרנלנד. בכל פעם קצת. בהתחלה טיילתי רק בקיץ, ובעיקר במזרח גרנלנד, בגלל טיסות ישירות שהגיעו לשם מרייקיאוויק. אבל החלום היה לחוות את גרנלנד בחורף, תוך כדי מסע מזחלות כלבים עם האינואיטים על גבי הים הקפוא ואל קרחוני הענק התקועים בים. אחד המסעות המדהימים ביותר שעשיתי היה ה"אוטוק" – מסע מזחלות כלבים עם ציידים גרנלנדים בצפון-מערב האי, כחלק מציד סוף החורף של כלבי הים. בשנתיים האחרונות אני מתעד ומטייל באזור אילוליסט (Ilulissat) ומפרץ דיסקו (Disko Bay) שבמערב גרנלנד, צפונית לחוג הארקטי.

מסע חורף יש לו קסם מיוחד. זה הזמן של כלבי המלמוט הגרנלנדי. מרחוק אפשר כבר לשמוע את הנביחות והיללות של הכלבים המחכים למשוך את המזחלת ולהתחרות ביניהם על מעמד האלפא. מסביב לאילוליסט משייטים קרחוני הענק, הנסחפים אל הים ומגיעים בחלקם לגובה של עשרות מטרים. קרחוני הענק נשברים ומתנתקים מקרחון היבשת הגדול אל פיורד הנקרא מדרום לאילוליסט נחשב לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשל שרידים ארכיאולוגים של התיישבות לאורך אלפי שנים של נוכחות אנושית באזור. אילוליסט עצמה היא עיירה של כאלפיים תושבים החיים בנוחות אורבנית יחסית, עם סופרמרקט, בנק, שדה תעופה ועוד. באזור אילוליסט ומפרץ דיסקו ישנם כפרים קטנים של אינואיטים, המעדיפים את הניתוק והמסורת של ציד ודיג, מזחלות כלבים ואת החיים בקהילה מאוד קטנה.

אילוליסט הוא המקום בו גם נולד קנוד רסמוסן (1933-1879), אחד החוקרים הגדולים, אם לא הגדול מכולם, של גרנלנד, התרבות האינואיטית והחוג הארקטי. מכאן יצא למסעותיו הארוכים לחלקים שונים של גרנלנד ואל המעבר הצפון מערבי. ביתו של רסמוסן משמש גם כמוזיאון למפעל חייו ולתרבות האינואיטית. אם הים לא קפוא, אפשר לשוט אל קרחוני הענק ואולי גם לחזות בלווייתנים או כלבי ים. אבל הדבר האמיתי הוא לצאת למסע מזחלות כלבים.

אפשר לצאת לטיול קצר של כמה שעות או למסע של כמה ימים, שיביא אתכם קרוב אל קרחון היבשת ואל נקודות תצפית על פיורדים וקרחונים, או אל קהילות אינואיטים העוסקות בדיג או ציד. הלינה בדרך כלל בבקתות מחסה פשוטות או אוהלים אותם מקימים על המזחלות. כל מזחלת רתומה לכעשרה כלבי מלמוט ונהוגה על ידי מקומי, שהוא בדרך כלל בעל הכלבים והם נשמעים לו. אלה לא כלבי מחמד, אלא כלבים פראיים למדי ולא ידידותיים.

חשוב לזכור שמזג האוויר הוא האדון כאן, וכל תכנית שלכם כאן היא בסיס לשינויים. טיסות עלולות להתבטל עקב ערפל או מזג אויר סוער, תנאי קור קיצוני יכולים לעכב או לבטל פעילות. האינואיטים גם לוקחים את הזמן אחרת מאיתנו: היום יכול להתחיל אצלם בשתים עשרה בצהרים ולהיגמר לקראת שלוש בלילה. רובם מדברים אנגלית מאוד בסיסית או בכלל לא, לכן כדאי להנמיך ציפיות משיחות עומק עם הגרנלנדי הנוהג במזחלת שלכם.

כל הזכויות שמורות לדודו בן צור

טיולים נוספים
חיפוש לפי תגיות
bottom of page